ادب زیارت از دیدگاه امام هادی علیه السلام
33 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان
مصاحبه کننده : پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : 2 ارديبهشت 1394

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

ادب زیارت از دیدگاهامام هادی علیه السلام

مؤسس،مدیر و مسئول تحقیقات مؤسسه امام هادی علیه‌السلام ضمن تشریح سند زیارت جامعه کبیره  در خصوص ادعای برخی مبنی بر غلو خصوصیات ائمه(ع)در این زیارت پاسخ داد.

متن :

آیت الله سیدهادی رفیعی پور علوی، مؤسس، مدیر و مسئول تحقیقات مؤسسه امامهادی علیه السلام به تشریح این مسئله پرداخت که چگونه سیره ائمه علیهم السلام را میتوان به سبک زندگی مردم در عصر حاضر تبدیل کرد.

وی عنوان کرد: همچنان که امام شناسان و دانشمندان شیعه معتقد هستند ائمهعلیهم السلام همه نور واحد و یک نور هستند اما به مناسبت تغییراتی که در شرایط محیطیو زندگی آنها پیش آمده هر کدام در یک بخش درخشندگی خاصی دارند؛ مثلاً امام سجاد علیهالسلام در ادعیه و مناجات با خدا، امام صادق علیه السلام در مسائل معارف اسلامی و علمی،امام حسن علیه السلام در مسئله صلح و امام حسین علیه السلام در موضوع مبارزه.

لزوم تشخیص این مسئله که عصر و زمان ما مشابه کدام زمان از ائمه علیهمالسلام است.

این محقق و نویسنده تصریح کرد:زندگی ائمه علیهم السلام هر کدام در یک جنبه برجستگی خاصی دارد که مربوط به شرایط زمانیاست که آن امام از آن طریق مردم را به سوی خداوند، توحید و کمال سوق می دادند. بنابراینهنر در این زمان این است که تشخیص دهیم زمان ما مشابه کدام زمان از ائمه علیهمالسلام است.وی با تأکید بر این مسئله که در تبعیت از سیره اهل بیت علیهم السلام حتماًباید این نکته را در نظر بگیریم، سؤال کرد: آیا دوران ما مانند امام حسن علیهالسلام است یا امام حسین علیه السلام ، ایا امام هادی علیه السلام ؟ خط کلی زندگی همهائمه علیهم السلام مبنای توحید است.

آیت الله رفیعی پور علوی در ادامه تصریح کرد: یک خط کلی در زندگی همه ائمهما بوده است و همه امامان این خط را داشته اند (با تفاوت برخوردهای اجتماعی و سبک زیستاجتماعی) و آن مسئله توحید است و در هر شرایطی در زندگی ۱۲ امام ما توحید و عبودیت درخشش دارد. صلح آنها صلح الهی، جهادآنها جهاد الهی، خطبه های علی علیه السلام دعاهای الهی، دعاهای امام سجاد و زیارت نامههایی که امام هادی علیه السلام آموزش می دهد زیارت نامه های توحیدی و الهی است.

ریسمان حبل الله است نباید تغییر کند؛ همه برای خدا کار کنیم

وی ادامه داد: پس این خط را ما نیز باید در زندگی خود دخالت داده همه کارهایماناز حوزه و دانشگاه گرفته تا اقتصاد و فرهنگ و قلم به دستانمان همه باید برای خدا کارکنند و این اصل موضوع است و تغییر زمان ها و مکان ها و رفتارها شکل ظاهری است که تغییرمی کند اما ریسمان اصلی که حبل الله است نباید تغییر کند.

وی در ادامه سخنان خود با ابراز خرسندی از اینکه طی سال های اخیر توجهبه زیارت جامعه کبیره در کشور زیاد شده است، به تحلیل سند زیارت جامعه کبیره پرداختو اظهار کرد: این سند بسیار قوی است. این زیارت در سه کتاب از کتاب های منتشر شده توسطمؤسسه امام هادی علیه السلام آورده شده است که شاملکتاب جامع الزیارات معصومین جلد پنجم، موسوعه زیارات المعصومین جلد پنجم و در کتابمهج الزیارات (صفحه ۱۸۷). که امتیازکتابمهج الزیارات این است که در این کتاب زیارات صحیح السند ذکر شده است و حتی یک زیاراتمرسل و یا مجهول نمی توان یافت.

بررسی سندیت زیارت جامعه کبیره/ سندی بدون شک

آیت الله رفیعی پور علوی ضمن برشمردن یک یک راویان این زیارت، تصریح کرد:نام یک یک راویان این زیارت در کتاب های حدیثی آمده است و در کتاب های رجالی راویاناین زیارت به عنوان راویان معتبر و مشهور و راست گو معرفی شده اند از سوی دیگر به حدیسند و متن زیارت جامعه کبیره قوی است که حدیث شناس بزرگ علامه مجلسی (ره) در بحار الانوارجلد ۱۰۲(صفحه ۱۴۴) وقتی زیارت جامعه کبیره را نقل می کند تأکید دارد که این زیارتاز صحیح ترین زیارت ها از نظر سند است. بر همین اساس نمی توان در سند جامعه کبیره شکیکرد.آیا در زیارت جامعه کبیره در خصوص اوصاف ائمه علیهم السلام غلو شده است؟وی به سخنانیکه برخی در خصوص محتوای این زیارت نامه مطرح و عنوان می کنند که در آن در خصوص اوصافائمه علیهم السلام غلو صورت گرفته است نیز اشاره و در پاسخ به این ادعاها، گفت: امامشناسی برخی ضعیف است و امامان را با انسان های معمولی مقایسه می کنند در حالی که امامدرست است که بشر است اما باید در خصوص حضرت رسول و امامان گفت: فوق المخلوق و دون الخالق.

وی ادامه داد: امام مخلوق است اما از همه بشرها بالاتر است و ما ظرفیتاین را نداشته ایم که امام هادی علیه السلام بیش از این در خصوص ویژگی های ائمه صحبتکند؛ چون بشر در امام شناسی بیش از این ظرفیت نداشته امام هادی علیه السلام نیز بیشاز این در خصوص اوصاف ائمه علیهم السلام سخن نگفته است لذا می بینید این زیارت را اولبا تکبیر آغاز می شود.

آیت الله رفیعی پور علوی به نقل این زیارت از شیخ صدوق نیز اشاره و عنوانکرد: این زیارت را یک راوی و محدث ضعیف غیر فقیه روایت نکرده است بلکه این زیارت رایک عالم بزرگ به نام شیخ صدوق نیز نقل کرده است که علاوه بر مقام محدث، فقیه، متکلمو عالم جامع بودن، در زندگیشان با غلو مبارزه کرده است. این عالمی که با غلو کنندگانمبارزه می کرده خود این زیارت را نقل می کند پس در این زیارت به نظر شیخ صدوق غلوینیست و جالب اینکه هم این زیارت را در کتاب فقیه خود(من لایحضره الفقیه) جلد دوم صفحه۶۰۸ (حدیث ۳۲۱۵) نقل می کند و همچنین در عیون اخبار الرضا جلد دوم صفحه ۲۷۶ حدث ۷۶ نقل می کند.وی افزود:از سوی دیگر کتاب فقیه کتابی است که خود شیخ صدوق در مقدمه کتاب عنوان می کند که روایاتیکه در این کتاب نقل کرده ام بین خدا و خود حجت می دانم.

مدیر و مسئول تحقیقات مؤسسه امام هادی علیه السلام در ادامه گفت: موسیبن عبدالله نخعی به امام هادی علیه السلام عرض می کند که ای فرزند پیامبر کلامی کهبلیغ و کامل باشد را به من یاد بده تا با این کلام بلیغ و کامل بتوانم هر یک از شمارا زیارت کنم بر همین اساس است که این زیارت زیارت جامعه معرفی شده چون هر امامی رابا آن می توان زیارت کرد.

ادب زیارت از دیدگاه امام هادی علیه السلام

آیت الله رفیعی پور علوی در ادامه به تشریح نحوه قرائت زیارت جامعه کبیرهاشاره و عنوان کرد: در ابتدای این زیارت نحوه زیارت ائمه و ادب زیارت به مردم آموزشداده می شود و در آن آمده است که وقتی می خواهی وارد حرم مطهری می شوی غسل بکن، وقتیبه درب رسیدی بایست و شهادتین بگو و وقتی قبر امام را دیدی ۳۰ بار تکبیر بگو آرام آرام پیش برو و قدم ها را کوتاه بردارو بایست و ۳۰باردیگر تکبیر بگو و وقتی کنار قبر مطهر رسیدی ۴۰ بار دیگر تکبیر بگو که می شود ۱۰۰ مرتبه؛ یعنی زیارت با تکبیر خدا شروع میشود.این پژوهشگر با مطرح کردن این سؤال که آیا نبوت بدون الله است؟ تصریح کرد: اینزیارت در ادامه با سلام توحیدی و نبوی ادامه پیدا می کند. ما همه امامان خدا را بایدگنجینه بسیار بزرگ علم الهی بدانیم پس زیارت جامعه کبیره با سلام آغاز می شود آن همسلامی که در آن توحید، نبوت و علم امام است و بخش دوم زیارت با سلام بر امامان هدایتگر آغاز می شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: محتوای این زیارت همراه با قوت سند زیارتبرای جامعه تبیین و نبود غلو در آن برای مردم تشریح شود.

آدرس اینترنتی